افراد بالای 40 سال مبتلا به دیابت باید در اولویت دریافت واکسن COVID-19، قرار گیرند

15فوریه 2021- افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که در سن 40 سالگی قرار دارند با افزایش نامتناسب خطر مرگ ناشی از عفونت COVID-19 روبرو هستند، این نتایج از تجزیه و تحلیل سه مجموعه از داده ها در مقیاس بزرگ در انگلیس حاصل شده است و بر لزوم در اولویت قرار دادن این گروه از بیماران جوان تر آسیب پذیر تاکید دارد.

این تحقیق در 8 فوریه در مجله Diabetologia منتشر گردید.

اکثر کشورهای اروپایی واکسیناسیونCOVID-19 را برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 در اولویت قرار داده اند، اما معمولاً برای افرادی که در سن 50 سالگی و بالاتر هستند. با این حال، داده های مطالعه حاضر نشان می دهد که باید این محدوده ی سنی کاهش یابد.

دکتر اندرو پی. مک گاورن، از بیمارستانRoyal Devon & Exeter ، گفت: مهم است که بخاطر بسپاریم خطر مرگ ناشی از  COVID-19برای افراد میانسال مبتلا به دیابت در مقایسه با افراد مسن بطور مطلق بسیار کم است.

با این حال، او گفت: باید در استراتژی هایی که برای تعیین گروه های اولویت دار برای واکسیناسیون بکار می روند، خطر نسبی نامتناسب مرگ و میر ناشی از COVID-19 در افراد میانسال مبتلا به دیابت نوع 2، که خطر COVID-19 برای آنها هم اکنون نیز به دلیل سن آنها افزایش یافته است، را در نظر بگیریم.

دکتر مک گاورن، گفت: میزان تأثیر دیابت نوع 2 بر مرگ ناشی از COVID-19 واقعاً آن چیزی است که در مورد این یافته های جدید تعجب آور است و ما اصلا انتظار آن را نداشتیم.

وی گفت: بنابراین بسیار مهم است كه افراد دیابتی "در جای مناسبی" در صف دریافت واكسن قرار گیرند، و بدیهی است در كشورهایی كه روند واكسیناسیون آنها كندتر است، این موضوع مهم تر می باشد.

بریجت ترنر، مدیر کمپین های سیاسی و بهبود در دیابت انگلستان، که بودجه این مطالعه را تأمین کرده است، گفت: نتایج این تحقیق "بینش جدید مهمی در مورد میزان تاثیر دیابت نوع 2 بر خطر کلی مرگ ناشی از ویروس کرونا در سنین مختلف، به ویژه خطر اضافه ای که این بیماری در میانسالی ایجاد می کند"، ارائه داد.

وی در اعلامیه مطبوعاتی افزود: "انگلیس در زمینه اولویت بندی افرادی با بیشترین آسیب پذیری، برای دریافت واکسن، پیشرفت خوبی داشته است"، این شامل همه بزرگسالان مبتلا به دیابت می شود، اما ما برای شناسایی و محافظت از افرادی که در معرض خطر بالاتری هستند، باید به كار خود ادامه دهیم.

رابطه بین مرگ ناشی از COVID و دیابت پیچیده است

نویسندگان خاطرنشان کردند که رابطه بین مرگ و میر ناشی از COVID-19 و دیابت نوع 2 ، به سادگی "اثر افزایشی دیابت و خطر وابسته به سن" نیست، اما با توجه به خطر نامتناسب و نسبتاً بالاتر مرگ و میر در افراد جوان مبتلا به دیابت، به نظر می رسد ارتباط "پیچیده تری" وجود داشته باشد.

برای بررسی این موضوع، آنها داده های دو مطالعه ی مبتنی بر جمعیت را در انگلستان بررسی کردند که قبلاً نسبت خطر مرگ و میر ناشی از COVID-19 مرتبط با سن افراد دیابتی در آنها گزارش شده بود.

• مطالعه ی OpenSAFELY، که 17.2 میلیون نفر را شامل می شد، از این تعداد 8.8٪ دیابت داشتند و میزان مرگ و میر 90 روزه آنها 0.06٪ بود.

• مطالعه یQCOVID ، شامل 6 میلیون نفر ، که 7٪ آنها دیابت داشتند و میزان مرگ و میر 97 روزه ی آنها 0.07٪ بود.

این تیم همچنین اطلاعات بیماران دیابتی نوع 2 مبتلا به COVID-19 شدید را از سیستمنظارت بر بستری به دلیلCOVID-19  در بیمارستانها در انگلستان (CHESS) استخراج و بررسی کرد که شامل 19256 بیمار بستری تحت مراقبت های ویژه در انگلیس بود، که 18.3٪ از آنها دیابت داشتند.میزان مرگ و میر 30 روزه در بیمارستان در این مطالعه 26.4٪ بود.

آنها نسبتهای خطر مرگ و میر مرتبط با عفونت COVID-19 را در افراد دیابتی به "COVID-age" ترجمه کردند، که برابر است با سالهای اضافه از "خطر مرگ" که در صورت ابتلای فرد به دیابت، به سن تقویمی او اضافه می شود.

با استفاده از مجموعه داده های QCOVID به عنوان نمونه، نتایج نشان داد که "COVID-age" مرتبط با دیابت برای افراد 40 ساله، 20.4 سال است. این نشان می دهد که "خطر مرگ و میر ناشی از COVID-19برای آنها، مشابه یک فرد 60 ساله بدون دیابت است."

تأثیر دیابت بر خطر مرگ ناشی از COVID-19 با افزایش سن کاهش می یابد، به طوری که "COVID-age" یک بیمار دیابتی 50 ساله برابر با 16.4 سال است. این برای یک فرد 60 ساله به 12.1 سال و برای یک فرد 70 ساله به 8.1 سال کاهش یافت. به این معنی که خطر مرگ به دلیل COVID-19، برای یک فرد 70 ساله ی دیابتی به اندازه ی خطر مرگ به دلیل COVID-19، برای یک فرد 78 ساله غیر دیابتی است.

هنگامی که تیم داده ها را از مطالعه OpenSAFELY بررسی کرد، نتایج مشابهی بدست آمد.

اما وقتی آنها در مجموعه داده های CHESS به بررسی تأثیر دیابت بر خطر مرگ و میر ناشی ازCOVID-19  پرداختند، این اختلاف کمتر مشخص بود.

محققان اذعان کردند که "در نظر گرفتن فقط سن و وضعیت دیابت هنگام ارزیابی خطرات مرتبط باCOVID-19 ، یک ساده سازی بیش از حد است" ، زیرا مشخص شده است که عواملی مانند شاخص توده بدنی(BMI) ، مدت دیابت و کنترل قند خون نیز در خطرات مرتبط باCOVID-19 ، نقش دارند.

با این حال، آنها می گویند در نظر گرفتن این عوامل "برای واکسیناسیون گسترده در سطح جمعیت عملی نیست".

محققان نتیجه گیری کردند: ماهیت حساس به زمان واکسیناسیون COVID-19 برای جمعیت، نیاز به اولویت بندی عملی و واقع گرایانه در سطح گروه دارد، و این رویکردی است که توسط دولت ها آغاز شده است، اما هنوز از تحقق آن دور هستیم.

منبع:

Diabetologia. Published online February 8, 2021. Full text

https://www.medscape.com/viewarticle/945829